کد مطلب:68623 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:229

در مسجد پیامبر در زمان عثمان











.

در زمان عثمان مجلس بزرگی در مسجد پیامبر صلی اللَّه علیه و آله تشكیل شد كه در آن بیش از دویست نفر از سرشناسان مهاجرین و انصار حاضر بودند. این مجلس از صبح تا ظهر طول كشید و هر یك از مهاجر و انصار به ذكر فضائل خود پرداختند و مطالبی از سوابق خود در اسلام را به میان آوردند.

امیرالمؤمنین علیه السلام نیز در این مجلس حاضر بودند و چیزی نمی گفتند. حاضرین از حضرت درخواست كردند تا فضایل خود را بیان كند. حضرت شروع به ذكر مناقب خود نمودند و داستان غدیر را بطور بسیار مفصل بیان فرمودند، كه شاید اولین بار از لسان مبارك حضرت به این تفصیل آمده باشد. از جمله فرمودند:

خداوند به پیامبرش دستور داد تا والیان امرشان را معرفی كند و ولایت را مانند نماز و زكات و روزه و حج تفسیر نماید. این بود كه در غدیر خم مرا منصوب نمود و در خطابه ای فرمود: «من كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه». در آنجا سلمان پرسید: ولایت او چگونه است؟ فرمود: ولایت او همچون ولایت من است. هر كس من نسبت به او صاحب اختیار بوده ام علی هم نسبت به او صاحب اختیار است، و خداوند عزوجل این آیه را نازل فرمود: «الیوم اكملت لكم دینكم و اتممت علیكم نعمتی و رضیت لكم الاسلام دیناً». پیامبر صلی اللَّه علیه و آله تكبیر گفت و فرمود: «اللَّه اكبر، تمام نبوتم و كمال دین خدا ولایت علی بعد از من است...

همه ی جمعیت مسجد گفتند: آری بخدا قسم. این را شنیدیم و همانطور كه گفتی حاضر بودیم... حضرت فرمود: شما را به خدا قسم می دهم كسانی كه از دو لب پیامبر صلی اللَّه علیه و آله این مطلب را به یاد دارند برخیزند و شهادت دهند.

مقداد و ابوذر و عمار و براء بن عازب و زید بن ارقم برخاستند و گفتند: ما شهادت می دهیم كه سخن پیامبر صلی اللَّه علیه و آله را بیاد داریم آن هنگام كه تو در كنار آنحضرت برفراز منبر در غدیر ایستاده بودی و آنحضرت می فرمود:

[صفحه 49]

ای مردم... خداوند شما را به ولایت امر كرده و من شما را شاهد می گیرم كه این ولایت مخصوص این شخص است- و آنحضرت دست بر دست علی بن ابی طالب علیه السلام گذاشتند- سپس مخصوص دو پسرش بعد از او، و سپس در جانشینان بعد از او از فرزندانش كه از قرآن جدا نمی شوند و قرآن از آنان جدا نمی شود تا بر سر حوض كوثر بر من وارد شوند.

این پنج نفر پس از شهادت به غدیر در حضور جمعیت و با حضور صاحب غدیر، نشستند.



صفحه 49.





    1. بحارالانوار: ج 31 ص 412-410.